Turnausmenestystä kansainvälisiltä kentiltä! - Lux Invite G2010
T14 (2010)Julkaistu: 30.01.2024 14.00

Turnausmenestystä kansainvälisiltä kentiltä! - Lux Invite G2010

26.-28.1.2024 pelattiin Kristinehamnissa Ruotsissa korkeatasoinen tyttöjen 2010-syntyneiden kutsuturnaus. Lux Invite G2010 turnaus kokosi yhteen kaikkiaan 16 huippujoukkuetta Ruotsista, Norjasta ja Suomesta. Ruotsista mukaan oli kutsuttu yhteensä 9 joukkuetta, Norjasta 6 ja Suomen värejä turnauksessa edusti KaaPo.

Turnauksen neljän joukkueen alkulohkossa A vastaan asettuivat norjalainen Vålerenga YJ, Jitex BK sekä yksi turnauksen ennakkosuosikeista Hammarby IF. Turnaus sai mainion alun, kun joukkue otti maittavat voitot Vålerengasta ja Hammarbysta. Lohkon päätöspelin tasapeli 1-1 Jitex BK vastaan takasi joukkueelle alkulohkon kärkipaikan ja tämän kautta paikan turnauksen kahdeksan parhaan joukkoon.

- Turnauksen lohkoarvonnassa KaaPo arvottiin turnauksen ennalta kovimpaan lohkoon, jossa muut joukkueet olivat Vålerenga, Hammarby ja Jitex. Vålerenga oli iso ja fyysinen, samoin Jitex. Hammarby puolestaan luotti perinteisesti pallonhallintaan. Avausottelun alusta lähtien näki, että KaaPo oli valmis taistelemaan tässä turnauksessa: Olimme keskustelleet ennen turnausta kansainvälisten pelien fyysisistä vaatimuksista ja teema oli selkeästi iskostettu mieliin, kiteyttää joukkueen valmentaja Arto Ryömä.

- Kaapolaiseen tyyliin mekin pyrimme pallollisessa pelissämme löytämään tilaa ja aikaa pallonhallintaan. Kovassa seurassa aikaa pallonhallintaan on vähemmän ja tiukkojen kamppailujen paine aiheuttaa herkästi poltetta pallossa. Pelien vaikeammat hetket olivat tyypillisesti seurausta siitä, että olimme alkaneet luopua pallosta turhan herkästi, jatkaa Ryömä.

Ensimmäisessä sijoitusottelussa KaaPon vastaan asettui norjalainen Randesund. Paikka välieriin aukesi hienon 3-0 voiton myötä, vaikuttavalla pelillä. Lauantaiseen välieräpeliin vastustajaksi selviytyi ruotsalainen Enskede IK. Marginaalit ovat otteluissa pienet, mutta tällä kertaa KaaPo jatkoi kohti finaalia yhden maalin voitolla.

Sunnuntaiseen finaaliin vastaan asettui Tukholmasta IFK Lidingö. Finaalijoukkueet ovat kohdanneet historiassa myös aiemmin. Vuoden 2022 HJK PLG turnauksen välierässä KaaPo oli rangaistuslaukauskilpailun kautta parempi, mutta tällä kertaa osat vaihtuivat. IFK Lidingö meni ottelussa johtoon 0-1, mutta KaaPo tasoitti ennen ottelun päättymistä. Varsinaisen peliajan jälkeen taululla komeilivat tasalukemat 1-1. Tämän kertainen rangaistuslaukauskilpailu päättyi IFK Lidingö voittoon.

- Tällaiset kansainväliset turnaukset, joissa kohdataan eurooppalaisia huippujoukkueita, ovat tytöille erinomainen mittari tekemisen tasosta. Kun vielä menestyy, itseluottamus saa aimo buustin ja usko treenikentän tekemiseen saa vahvistusta, päättää valmentaja Arto Ryömä.

Luxcuper kutsuturnaukset ovat KaaPon tyttöjoukkueiden kauden päätapahtumia pelaajakehityspolulla. Turnausten korkeatasoiset vastustajat ja puitteet luovat talvikauteen odotetun kohokohdan. Kansainvälinen pelitoiminta on jatkumoa kansainväliselle yhteistyölle, jota muun muassa Hammarby IF kanssa on tehty vuosia seuratasolla.

Turnaussivustolle tästä

Joukkue